De slimme meter van je netbeheerder

21 september 2015
admin

De slimme meter van je netbeheerderNetbeheerders in Nederland bieden tegenwoordig slimme meters aan voor het registreren van je gas en stroom verbruik.

Voordelen van de slimme meter

Een slimme meter heeft een aantal voordelen, de meter is digitaal en stuurt alle meterstanden automatisch door naar je netbeheerder. Je hoeft dus niet meer jaarlijks je meterstanden door te geven. Daarbij krijg je iedere twee maanden een overzicht van je energieverbruik, zo krijg je een beter inzicht in wat je precies verbruikt aan energie. Het overzicht is geheel gratis, net als de meter zelf. Bovendien kun je realtime je energieverbruik in de gaten houden met een energieverbruiksapp.

De slimme meter kan tevens achterhalen welk apparaat veel stroom verbruikt. Bovendien is een slimme meter future proof, de meters zijn voorbereid op veranderingen in de energiewereld zoals het zelf opwekken van stroom met zonnepanelen. Let op dat de meter niet verplicht is, dit kan alleen verplicht worden indien de oude apparatuur afgekeurd is.

Slimme meter van netbeheerder weigeren

Het is mogelijk om de slimme meter te weigeren, bijvoorbeeld omdat je het niet fijn vindt dat verbruiksgegevens doorgestuurd worden via het apparaat. Bovendien zal er een afspraak gemaakt moeten worden met een monteur, voor fulltime werkende mensen kan dit problematisch zijn. Het is tevens zo dat je meterkast leeg moet zijn zodat de monteur overal bij kan. Mocht je een ruime bergingskast hebben en deze al volgebouwd hebben met allerlei spullen, dan kan het vervelend zijn om deze leeg te halen. Een ander nadeel van het plaatsen van de slimme meter, is dat je ongeveer 1 uur geen stroom hebt thuis. Je zult dus je vlees uit de vriezer moeten transporteren.

Volgens de planning zullen alle huishoudens een slimme meter krijgen aangeboden voor 2020. Als je wilt weten wanneer dit voor jou gebeurd, dan kun je via de website van je netbeheerder controleren wanneer dit gepland staat. Hiervoor hoef je alleen je postcode en huisnummer in te voeren. Je krijgt nog nader bericht van je netbeheerder met een geplande afspraak voor het plaatsen van de meter. Mocht je op de datum van de afspraak niet kunnen of wil je de meter geheel weigeren, dan kun je contact opnemen met je netbeheerder.

Mocht je de meter weigeren en er later toch een willen hebben, dan zitten hier kosten aan verbonden. De netbeheerder biedt deze slechts één keer gratis aan.